Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n elokuussa 2018 teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa uudesta musiikista nousee suosioon alle 20-vuotiaan yleisön kautta. Spotifyn ja Youtuben roolit ovat erityisen dominoivia ulkomaisten artistien suosion kasvamisessa, kotimaisten uutuusartistien läpilyömisessä iso merkitys on myös radiosoitolla sekä perinteisellä ja sosiaalisella medialla.
Tutkimuksen perusteella alle 15-vuotiaisiin kuuntelijoihin vetoaa näyttävä tyyli, hyvä biitti ja tähtipersoona. Koska artistin olemuksella on erityinen merkitys, Youtuben musiikkivideoiden rooli korostuu. 16-18-vuotiailla suhde musiikkiin syvenee henkilökohtaisemmaksi, joten artisteista haetaan samaistuttavuutta. Kuunneltavan musiikin kirjo kasvaa ja Spotifyn merkitys musiikin löytöpaikkana on tässä ikäryhmässä huipussaan. Valtaosalla musiikkimaku on silti yhä melko mutkaton ja helposti tarttuvia biisejä suosiva.
Musiikilla luodaan yksityisyyttä ja tilaa olla irti muusta ympäristöstä. Euroopan introverteimmässä maassa suhde myös musiikkiin on enemmän henkilökohtainen kuin sosiaalinen asia, mikä vuoksi yleiset valmiit suosituslistat ohjaavat nuoria enemmän kuin kavereiden suosittelu.
Kaikki ikäluokat huomioon ottaen radio on edelleen ylivoimainen musiikin kuuntelun lähde, joka tavoittaa päivittäin 75% suomalaisista. Mutta puhelin vahvistaa asemaansa kuuntelulaitteena: lähes neljä miljoonaa suomalaista on käyttänyt kuluvan vuoden aikana puhelintaan musiikin kuunteluun ja viikoittain sitä käyttää noin kaksi ja puoli miljoonaa.
Fyysisiä äänitteitä on ostanut viimeisen vuoden aikana vielä noin miljoona suomalaista. Cd-levyjen kuuntelu vähenee reipasta vauhtia ja 2018 jääkin historiaan vuotena, jolloin Spotifyn kuuntelu ohitti cd-levyjen kuuntelun myös niiden viimeisessä turvasatamassa henkilöautossa. Vinyylit pysyvät pienen marginaaliryhmän minitrendinä.
Elokuussa 2018 Norstatin paneelissa toteutettuun tutkimukseen osallistui edustavalla väestönäytteellä 1010 suomalaista. Päätulokset painotettiin vastaamaan kaikkia suomalaisia 13-75-vuotiaita iän ja sukupuolen mukaan valtakunnallisesti. Vastaajiin haettiin erityssuuret näytteet 13-15- ja 16-18-vuotiaita.