Rock ja hiphop ovat tämän päivän iskelmää ja jo yli puolet suomalaisista kuuntelee musiikkinsa puhelimista – Tämä ja paljon muuta käy ilmi tuoreessa tutkimuksessa

Tutkimuksessa selvitettiin myös mies- ja naisartistien suosioerojen syitä.
8.10.2021 10:30

Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finlandin tilaaman Musiikinkuuntelu Suomessa -tutkimuksen tulokset on julkistettu. Tutkimuksen mukaan koronavuosi on vauhdittanut digiloikkaa kuuntelutottumuksissa ja puhelinta musiikinkuunteluvälineenään käyttävien osuus on nyt noussut ensimmäistä kertaa yli 50 prosentin. Puhelin onkin ainoa kuunteluväline, jonka käyttö on kasvanut merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana – fyysisten äänitteiden kuuntelijoiden määrä on sitä vastoin lähes puolittunut kahden vuoden aikana.

Tutkimuksessa nousi esille myös se, miten tänä päivänä iskelmä-genreen nimetään esiintyjiä, jotka on aiemmin luokiteltu tietoisesti rockiksi, rapiksi, popiksi tai jopa punkiksi. Iskelmäsuosikiksi saatettiin nimetä yhtä lailla Kari Tapio, Arja Koriseva, Jari Sillanpää, Katri-Helena, Matti ja Teppo, Olavi Virta ja Tapio Rautavaara kuin myös vaikkapa Behm, Popeda, Haloo Helsinki!, Antti Tuisku, Apulanta, Eppu Normaali, JVG, Paula Vesala ja Sanni.

Tänä vuonna myös kartoitettiin hieman syvemmin, onko esiintyjän sukupuolella merkitystä kuuntelijalle ja jos on, niin miksi. Kolme neljästä vastaajasta ei osannut tai halunnut ottaa kantaa, kuunteleeko mieluummin mies- vai naisartisteja. Jäljelle jääneestä neljänneksestä noin kaksi kolmesta ilmoitti kuuntelevansa enemmän miesartisteja.

Naisvastaajat perustelivat miesartistin mieluisuutta yleensä matalan äänen miellyttävyydellä, miesvastaajien yleisin perustelu oli miesartistien suurempi tarjonta, mikä näkyy erityisesti metalli-, rock- ja hip hop -genreissä.

Naisartisteissa vastaajia viehättivät puolestaan useimmiten samaistuttavat tekstit (etenkin naiskuuntelijoilla), korkea ääni (etenkin mieskuuntelijoilla) sekä se, että naisartistit tuovat popmusiikkiin enemmän jotain uutta ja mielenkiintoista kuin miesartistit.

Tutkimukseen vastasi elokuussa 2021 yli tuhat 13–75-vuotiasta suomalaista. Jo kahdeksatta kertaa toteutetun selvityksen suunnitteli ja analysoi johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista. Tutkimustuloksiin voi tutustua tarkemmin täällä.