Lipputrokarit ovat pitkään olleet artistien, keikka- ja lipunmyyjien sekä tavallisen konserttikävijän päänvaivana. Varsinkin ulkomailla ja isojen artistien kohdalla kyseessä on todella iso bisnes ja trokarit haalivat lippuja itselleen bottien ja muiden vippaskonstien avulla. Ja kun ylihintaisia lippuja ei ostetakaan, se näkyy puolityhjinä saleina, vaikka paperilla keikka olisikin loppuunmyyty.
Esimerkiksi Rihanna myi 90 000 -henkeä vetävän Wembleyn stadionin loppuun reilu viikko sitten. Kuvat stadionilta kuitenkin näyttävät, miten istumakatsomot ammottavat tyhjyyttään.
Mirror-lehden haastattelema turvayhtiön asiantuntija Reg Walker ennustaa tilanteen pahenevan tulevaisuudessa ja tyhjien katsomoiden lisääntyvän.
– Lipputrokarien kädenjälki näkyy tässä. Heitä eivät tyhjät salit kiinnosta, kunhan raha liikkuu, Walker sanoo.
– Teemme kovasti töitä sen eteen, että lippujen hinnat olisivat mahdollisimman kuluttajaystävällisiä, manaa Mumford & Sons -yhtyeen manageri Adam Tudhope.
– Joten on artistille todella kamalaa soittaa ”loppuunmyydyllä” keikalla ja katsoa valtavaa määrää tyhjiä penkkejä, koska trokarit ovat vieneet liput tosifaneilta ja pyytäneet niistä naurettavan suuria summia.
Rihanna got Wembley lit right now 🔥🔥🔥 #antiworldtour pic.twitter.com/vzjWqN8RNO
— Tufayel Ahmed (@tufayel) June 24, 2016
Rihanna performing to a half empty stadium tonight was tragic. I still love you though Ri 😘 #ANTIWorldTour pic.twitter.com/9acZ9DfEKG
— R (@roroism) June 24, 2016