Richie Kotzen on monessa liemessä keitetty kitaristi, joka on paitsi luotsannut The Winery Dogs -yhtyettä rumpali Mike Portnoyn ja basisti Billy Sheehanin kanssa vuodesta 2012, myös soittanut urallaan Mr. Bigissä ja Poisonissa. Kotzen ja Iron Maiden -kitaristi Adrian Smith julkaisivat myös hiljattain toisen yhteistyönä syntyneen pitkäsoiton.
Hot Metal haastatteli Kotzenia taannoin tämän mainitun uuden Kotzen/Smith-levyn tiimoilta ja haastattelun yhteydessä Kotzen paljasti hakeneensa 2000-luvun alussa kitaristiksi Trent Reznorin johtamaan Nine Inch Nailsiin. Kotzen kertoo hakeneensa bändiin ystävänsä, silloisen Nine Inch Nails -basisti Jeordie ”Twiggy Ramirez” Whiten kehoituksesta.
”Hän kertoi minulle, että heillä on vaikeuksia löytää kitaristia, että tule ihmeessä kokeilemaan. Joten menin ja vietin päivän heidän treenikämpällään. Trent sanoi minulle, että olin heittämällä paras kitaristi, jota he ovat kokeilleet ja hän ottaisi minut mielellään bändiin. Hän sanoi managerinsa ottavan minuun myöhemmin yhteyttä. Lähdin sieltä pois ja ajattelin, että vau, liityn kohta uuteen bändiin”, Kotzen kertaa.
Soittoa ei kuitenkaan koskaan kuulunut. Myöhemmin Kotzenille selvisi erikoinen syy, miksi pestiä ei hänelle lopulta tullutkaan.
”Meni viikko ja sitten toinen. Törmäsin lopulta Jeordieen ja kysyin, mitä oikein tapahtui. Hän sanoi, ettei [Reznor] halunnut avata Rolling Stone -lehteä ja lukea otsikkoa: ’Nine Inch Nails pestasi entisen Poison-kitaristin’. Hän ei halunnut tulla yhdistetyksi tukkaheviin.”
”Kun miettii heidän fanejaan, voin hyvin ymmärtää hänen pointtinsa. Vitsailin, että voin toimia salanimellä – ei minulla ollut silloin muutakaan tekemistä ja olisin mielelläni työskennellyt [Reznorin] kanssa. Minusta hän on nero.”
Kotzen myöntää, ettei tämä ollut ainoa kerta, kun Poison-menneisyys on sulkenut ovia kitaristin edestä. Hän ei kuitenkaan kadu tai häpeä aikaansa (Kotzen oli mukana vuodesta 1991 vuoteen 1993 ja soitti Native Tongue -pitkäsoitolla) yhtyeessä.
”Mielestäni teimme todella hyvän levyn. Otan paljon mieluummin sen levyn kuin jotain muuta, mitä olisin voinut tehdä. Mutta sellaista musiikkibisnes on. Kyse ei ole vain musiikista, sillä monet kuuntelevat silmillään. Se on valitettavaa tuollaisessa tilanteessa, mutta todellista.”