Arvio: Lala Salaman valtteja ovat aito tunne ja kyky seikkailla – Miltähän me näytettäis yhdessä kaipaa kuitenkin iskevyyttä

Arvio julkaistu Soundissa 3/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

Lala Salama
Miltähän me näytettäis yhdessä
All That Plazz

Helsinkiläinen indietrio Lala Salama esittää debyyttialbuminsa nimessä tärkeän kysymyksen. Tällaisten pohdintojen siivittäminä nuoret ihmissuhteet syntyvät, ja niistä Lala Salaman tunteellisessa altsurokissa on pitkälti kyse.

Laulaja-kitaristi Rosa Jules sai pari Bad Sauna -muusikkoa innos­tumaan biiseistään, eikä ole yllät­tävää, että eräänlainen suomiemon erikoisyhtiö All That Plazz julkaisee ja hypettää. Ihan parasta ikinähän tämä voi monelle ernulle ollakin. Ei tällaiselle vanhemmallekaan nihi­listille mitenkään huonoa musaa.

Lala Salaman kaksi keskeistä valttia ovat aito, ehdoton tun­ne ja kyky seikkailla räyhäävistä kitaroista nössöherkistelyyn ikään kuin samoilla raiteilla pysyen. Ei ole shoegazea, vaikka sointimaail­ma vie ajoittain siihen suuntaan ja Wilman varhaistuotanto tulee mie­leen. On liian aktiivista sellaiseksi. Ei ole Belle & Sebastiania, vaikka siihenkin suuntaan Santeri Hytösen hempeästi laulama Sun viittaa. Enimmäkseen on paljon tunnepun­kimpaa, vähän kuin joku Tamara Luonto.

Meno on siis hyvä ja asenne kohdallaan. Hieman iskevämpiä biisejä jään kuitenkin kaipaamaan. Ehkä niitä löytyy seuraavalta levyltä. Lala Salaman ei kannata ajatella olevansa ihan niin valmis bändi kuin miltä sen ilmiasu kuulostaa.