Arvio: Erja Lyytisen Smell the Roses on täynnä ajatonta tuuttausta ja vastaansanomatonta sielukkuutta

Arvio julkaistu Soundissa 3/2025.
Kirjoittanut: Toni Keränen.

Arvio

Erja Lyytinen
Smell the Roses
Tuohi

Erja Lyytinen aloitti uransa varsin tyylipuhtaan bluesin parissa, mutta vähitellen mukaan on alkanut tarttua vaikutteita lukuisista suunnista. Tyylipaletti on miellyttävän levällään, mutta on huomionarvoista, että kitaristi-lau­lajan kymmenes studioalbumi rokkaa välillä yllättävän raskain keinoin.

Edellisellä Waiting for the Daylight -levyllä (2022) oli toki You Talk Dirtyn kaltaisia jytäriffittely­jä. Aiemmilta vuosilta muistamme vaikkapa Rocking Chair -kappa­leen. Mainittuja vaivasi kuitenkin tietty ohkaisuus tai ujous. Smell the Rosesilla moisesta ei ole tietoa­kaan. Levy sisältää todellista kovaa rokkausta, hard rockia termin varsi­naisessa merkityksessä.

Viime vuosina hard rock -maail­massa on todistettu eritoten ruot­salaisyhtyeiden loputonta tulvaa, ja hyvienkin bändien materiaalista on huokunut pakotetun moderniuden tunne. Smell the Roses on puolestaan täynnä ajatonta tuuttaus­ta, joka lainailee parhaita paloja viimeisen puolen vuosisadan joka vuosikymmeneltä.

Seitsemänkymmentäluvulta na­pataan röyhkeä rouheus ja kasarilta häpeilemätön melodisuus. Lauluun on löytynyt Beth Hartista muis­tuttavaa heittäytymistä, ja entistä maukkaammasta kitaroinnista voi löytää yhtymäkohtia Slashiin ja len­nokkaimmillaan Jeff Beckiin.

Kaiken kruunaa levyn vastaansa­nomaton sielukkuus.