Arvio: Cradle of Filthistä on muotoutunut tuttu ja turvallinen yhtye – The Screaming of the Valkyries tekee vaikutuksen soitolla ja soundilla, ei sävellyksillä

Arvio julkaistu Soundissa 3/2025.
Kirjoittanut: Nuutti Heiskala.

Arvio

Cradle of Filth
The Screaming of the Valkyries
Napalm

Kun Cradle of Filth ysärillä starttasi, sen sekoitus black metalia ja goottia oli aika originelli. Vaikka bändin imago oli lähempänä Kissin teatraalisuutta kuin skan­dibläkkiksen totisuutta, sen onnistui luoda vaaran ja kapinan tunnetta muun muassa eräällä kuuluisalla bändipaidallaan.

Vuosien varrella Cradle of Filthistä on muotoutunut aika tuttu ja turvallinen yhtye, ja vii­meistään Darkly, Darkly, Venus Aversasta (2010) lähtien sen levyt ovat olleet musiikillisestikin liian arvattavia.

Jos rutiininomaisuus on rokot­tanut sävellysten tasoa, soitto ja soundi on saatu hiottua ajan kulu­essa todella vaikuttavalle tasolle. Vaikkapa Cruelty and the Beastin (1998) hälyyn verrattuna Scott Atkinsin tuottaman The Screaming of the Valkyriesin äänimaailma on aivan erinomainen.

Damnation and a Dayn (2003) Babalon A.D:stä muistuttavan To Live Deliciouslyn erittäin tarttuva kertsi nostaa startissa odotuksia, mutta loppulevy kulkee vanhoja tuttuja reittejä. Jos tykkäsi Existen­ce Is Futilesta (2021) tai Cryptoria­nasta (2017), tässä olisi lisää sitä samaa, ehkä vieläkin paremmin tehtynä.