Kuten kaikki crackdiileristä marketin juustoesittelijään tietävät, ilmaismaistiaiset ovat hyvä tapa kasvattaa asiakaskuntaa.
Musiikkimaailmaa ihastuttanut ja vihastuttanut Spotify teki nyt vihdoin pitkään ennakoidun siirron, eli alkaa rajoittamaan osittain mainosrahoitteisen ilmaisversionsa käyttöä. Rajoitteet eivät koske yrityksen maksullisia palveluita. Uudet käyttäjät voivat käyttää palvelua rajoituksetta puoli vuotta, mutta sen jälkeen yhden yksittäisen kappaleen voi kuunnella vain viisi kertaa ja kuukausikuuntelu rajoittuu kymmeneen tuntiin.
Minusta muutokset ovat hyviä. Tällä tavalla saadaan kuriin esimerkiksi yllättävän suuri määrä vaate- ja muita kauppoja, jotka kylmästi vinguttavat Spotifyn ilmaisversiota kaupoissaan. Niille jotka käyttävät palvelua musiikin tsekkaamiseen ennen ostopäätöksen tekoa,nämä uudistukset ovat aika merkityksettömiä. Ja joka tapauksessa, se kympin kuukausihinta on erittäin kohtuullinen.
Kaikkihan ovat käytännössä koko Spotifyn olemassaolon maksaneet musiikin kuuntelusta internet-palveluntarjoajalleen tai mobiilioperaattorilleen, joten sikälikin on hyvä jos rahaa menee myös oikeaan osoitteeseen. Täydellisessä maailmassa olisi kiva jos Spotifyn rahavirrat olisivat hiukan läpinäkyvämpiä, mutta eipä sellaista voi vaatia voittoa tavoittelevalta yritykseltä. Vain toivoa.
Tässä firman blogi aiheesta: http://www.spotify.com/fi/blog/archives/2011/04/14/upcoming-changes-to-spotify-free-open/