SOFTCORE SUICIDE

Kuopion Softcore Suicide yhdistelee perinteistä hard rockia modernimpaan ilmaisuun vähän Guns N’ Rosesin ja Avenged Sevenfoldin tuoreemman materiaalin tyylisesti. Soiton ja soundien puolesta meininki on todella ammattimaista ja melodisesti The Tale of the Oppressed Man on erittäin hyvin sävelletty biisi. Bändin suurimmat ongelmat liittyvät laulajan englannin lausumiseen ja ontuviin sanoituksiin. Tämän tyylisen musiikin kuitenkin melkein täytyy olla englanniksi ja muuten laulajan ääni sopii bändiin hyvin. Laulutaito on korkeaa tasoa, joten ehkä kannattaisi vain vähän treenata englantia.
KAMPIAKSELI

Myrskylän Kampiakseli soittaa noise-vaikutteista punkia. Todella pelkistetty äänimaailma toimii erinomaisesti. Säkeistöjen raastavien särökitaroiden ja ahdistavan rytmittömän puhelaulun yhdistelmän ei pitäisi toimia, mutta jotenkin se silti toimii. Perinteisempi mukanahuudettavaksi sopiva punk-kertsi tuo hyvää kontrastia kulmikkaisiin säkeistöihin. Kampiakseli on poikkeuksellisen omaperäinen bändi, mutta valinnat toimivat erinomaisesti ihan hirveitä puujalkakitarasooloja lukuunottamatta. Jää vähän epäselväksi ovatko soolot tarkoitettu ironisiksi, mutta joka tapauksessa pärjäisi ilmankin.
KEK

Helsingin KEK soittaa kasarityylistä hardcore punkia. Dead Kennedys -riffit ja Minor Threat -rumpukompit ovat hyvin hanskassa. Soitto pelaa moitteettomasti ja energiaa riittää. Sen sijaan sävellyksenä Pysyvä Poikkeustila toimii selvästi heikommin. Kahden minuutin biisin aikana punainen lanka ehtii eksyä yllättävänkin moneen otteeseen. Soundi on kuitenkin erittäin hyvä ja huudettu laulu tulee selvästi suoraan sydämestä. Ehkä kannattaisi vielä vähän suoraviivaistaa. Olihan Minor Threatillekin kahden minuutin biisi jo poikkeuksellisen pitkä.
facebook.com/kivettyneetelavatkuolleet
GEHENNA SOUR

Tampereen Gehenna Sourin fuzz-kitarat pörisevät kuin Kyussilla aikoinaan, mutta sävellyksellisesti ollaan perinteisemmän alternative rockin linjoilla. Bändin soft/loud -dynamiikasta ei saada täyttä tehoa irti, koska säröosuudet ovat iskevän sijaan ennemmin kakofonisia. Bändillä on kuitenkin hyviä melodioita ja laulajan ääni toimii hiljaisemmissa kohdissa moitteettomasti. Sävellyksenä Fire Halo ei silti ole erityisen omaperäinen ja äänimaailmassa olisi vielä aika paljonkin korjattavaa niin soundien kuin selkeydenkin puolesta.
Soundin Demoefektissä nostetaan joka toinen viikko esiin muutama kiinnostavin demo. Demosetänä toimii Nuutti Heiskala.
Ohjeet demojen lähettämiseen löytyvät täältä.