Etsi
Bändejä tulee ja bändejä menee, ja joskus ne julkaisevat ennen lähtöään levyn, joista aistii, että loppu on käsillä. Nämä albumit tarjoavat kuulijalle turvallisen keinon käsitellä luopumista ja muutosta, kirjoittaa Arttu Seppänen kolumnissaan.
Sami Nissinen toimittaa Soundiin rockin musiikkitieteellisiä ulottuvuuksia tutkivaa Tractatus Musica -juttusarjaa. Numerossa 6/2021 Nissinen ottaa suurennuslasin alle 2000-luvulla yleistyneen, genrerajoja rikkovan työkalun musiikin tekemiseen.
Arttu Seppänen kirjoittaa kolumnissaan viime aikoina yleistyneestä trendistä, jossa maineikkaat lauluntekijät myyvät koko tuotantonsa oikeudet eniten tarjoavalle.
Soundin avustaja Arttu Tolonen kirjoitti kuukausi sitten kolumnin koronakriisin vaikutuksista kulttuurialaan – ja siitä, miten vähän se näytti herättävän huolta päättäjissä. Nyt Tolonen pitää eilisen mielenosoituksen jälkimainingeissa jatkopuheenvuoron siitä, mitä hallitukselta seuraavaksi tarvitaan.
Uutinen Henry's Pubin lopettamisesta sai kolumnisti Arttu Seppäsen murheelliseksi. On tullut hyvästelyjen aika.
Sami Nissisen toimittamalla Tractatus Musica -palstalla käsiteltiin numerossa 4/21 sähkökitaran paluuta parrasvaloihin. Huhut kitaran kuolemasta ovat osoittautumassa ylimitoitetuiksi.
"Ehkä joskus meillä on kulttuuriministeriö, joka tietää miten kulttuuria tehdään tai on ainakin kiinnostunut oppimaan", haaveilee Arttu Tolonen kolumnissaan.
Arttu Seppänen osallistui projektiin, jossa arvostellaan koko David Bowien tuotanto kappale kerrallaan. Soundissa 4/21 julkaistussa kolumnissaan Seppänen kertoo, mitä tempaus hänelle opetti.
"Intersektionaalisen feminismin, metoon ja kulttuuriseen omimiseen liittyvien keskusteluiden myötä tekijyyden ja taiteen suhde on noussut esiin rytinällä. Voisi puhua jopa murroksesta ja taitekohdasta, jota tutkimus pystyy seuraamaan kunnolla vasta myöhemmin riittävän etäisyyden päästä", kirjoittaa Arttu Seppänen kolumnissaan.
Olivia Rodrigon Driver's License on komeillut jo viikkotolkulla Billboardin Hot 100 -listan kärjessä. Hitti muistuttaa jälleen kerran, että autot ovat popmuusikoille pomminvarma aihe. Arttu Seppänen kirjoittaa aiheesta tarkemmin kolumnissaan.
Aika ajoin nousee esille kysymys siitä, miksi kritiikkiä tehdään ja miksi kriitikoilta ei aina heru ymmärrystä. Musiikkitoimittaja Arttu Seppänen selvittää aihetta seikkaperäisesti Soundissa 1/21 julkaistussa kolumnissa.